2011年11月28日

真的

約七14-24

飯團:立志遵神旨意行,求神榮耀不為己,按公平斷定是非。

所得:求神為我造一顆清潔的心,轉化我,除去我的虛偽、彎曲、挑剔等蒙蔽,使我不再憑眼見的一切恣意判斷,不再為自己的面子找藉口。開啟我眼,得以看見並進入屬靈生命的實際中,好叫我的神得著榮耀。

------------------

--神眼中真誠的人,是忠於事實,而非利用事實篡改 (MSG版)。

--別成為吹毛求疵者;用你的頭腦與心靈!去辨別何為正確,去檢驗何為真正正確的 (MSG版)。


【和】
7:14  到了節期、耶穌上殿裡去教訓人。
Not until halfway through the Feast did Jesus go up to the temple courts and begin to teach.
7:15  猶太人就希奇說、這個人沒有學過、怎麼明白書呢。
The Jews were amazed and asked, "How did this man get such learning without having studied?"
7:16  耶穌說、我的教訓不是我自己的、乃是那差我來者的。
Jesus answered, "My teaching is not my own. It comes from him who sent me.
7:17  人若立志遵著他的旨意行、就必曉得這教訓或是出於 神、或是我憑著自己說的。
If anyone chooses to do God's will, he will find out whether my teaching comes from God or whether I speak on my own.
7:18  人憑著自己說、是求自己的榮耀.惟有求那差他來者的榮耀、這人是真的、在他心裡沒有不義。
He who speaks on his own does so to gain honor for himself, but he who works for the honor of the one who sent him is a man of truth; there is nothing false about him.
7:19  摩西豈不是傳律法給你們麼.你們卻沒有一個人守律法。為甚麼想要殺我呢。
Has not Moses given you the law? Yet not one of you keeps the law. Why are you trying to kill me?"
7:20  眾人回答說你是被鬼附著了.誰想要殺你。
"You are demon-possessed," the crowd answered. "Who is trying to kill you?"
7:21  耶穌說、我作了一件事、你們都以為希奇。
Jesus said to them, "I did one miracle, and you are all astonished.
7:22  摩西傳割禮給你們、(其實不是從摩西起的、乃是從祖先起的)因此你們也在安息日給人行割禮。
Yet, because Moses gave you circumcision (though actually it did not come from Moses, but from the patriarchs), you circumcise a child on the Sabbath.
7:23  人若在安息日受割禮、免得違背摩西的律法、我在安息日叫一個人全然好了、你們就向我生氣麼。
Now if a child can be circumcised on the Sabbath so that the law of Moses may not be broken, why are you angry with me for healing the whole man on the Sabbath?
7:24  不可按外貌斷定是非、總要按公平斷定是非。
Stop judging by mere appearances, and make a right judgment."

【新】
7:14  節期當中,耶穌上聖殿去教導人。
7:15  猶太人就希奇,說:這個人沒有學過,怎會通曉經書呢?
7:16  耶穌說:我的教訓不是我自己的,而是出於那差我來的。
7:17  人若願意遵行 神的旨意,就會知道這教訓是出於 神,還是我憑著自己的意思說的。
7:18  那憑著自己的意思說的,是求自己的榮譽;但那尋求差他來者的榮耀的,才是真誠的人,在他裡面沒有不義。
7:19  摩西不是曾經把律法傳給你們嗎?你們竟然沒有一個人遵行律法。你們為甚麼想要殺我呢?
7:20  群眾回答:你是鬼附的,誰想要殺你呢?
7:21  耶穌說:我行了一件事,你們都以為希奇。
7:22  摩西曾經把割禮傳給你們(其實割禮不是從摩西開始的,而是從列祖開始的),因此,你們在安息日也給人行割禮。
7:23  如果人在安息日行割禮,為的是要遵守摩西的律法,那麼我在安息日使一個人痊愈,你們就向我生氣嗎?
7:24  不要按外貌判斷人,總要公公平平地判斷人。

【呂】
7:14  节期已到了中段,耶稣就上殿里去教训人。
7:15  于是犹太人希奇说:「这个人没有学习过,怎么能通晓典籍呢?」
7:16  耶稣就回答他们说:「我的教训不是我自己的,乃是那差我者的。
7:17  人若有意志要遵行上帝的旨意,就会知道那关于这教训的事:是出于上帝呢,还是我凭着自己讲的。
7:18  那凭着自己讲的,寻求自己的荣耀;但那寻求差他者的荣耀的,才是真诚的,在他里面并没有不义。
7:19  摩西没有将律法颁给你们吗?你们中间竟没有一个人遵行律法呀!你们为什么想法子要杀我呢?」
7:20  群众回答说:「你有鬼附着!谁想法子要杀你呢?」
7:21  耶稣回答他们说:「我只作了一件事,你们众人都以为希奇。
7:22  摩西将割礼传给你们[不是说割礼是由摩西起的,乃是说由先祖发起的」,你们就因此竟在安息日给人行割礼!
7:23  人若在安息日领受割礼,免得破坏摩西的律法,那我在安息日使一个人周身康健,不是局部受割,你们就向我生气吗?
7:24  别按外貌而判断了,总要作公义的判断阿。」

MSG
Could It Be the Messiah?
 14-15With the Feast already half over, Jesus showed up in the Temple, teaching. The Jews were impressed, but puzzled: "How does he know so much without being schooled?"
 16-19Jesus said, "I didn't make this up. What I teach comes from the One who sent me. Anyone who wants to do his will can test this teaching and know whether it's from God or whether I'm making it up. A person making things up tries to make himself look good. But someone trying to honor the one who sent him sticks to the facts and doesn't tamper with reality (有人胡謅,是為了讓自己看起來不錯。不過有人為了榮耀差他來的,會忠於事實,而非利用事實篡改). It was Moses, wasn't it, who gave you God's Law? But none of you are living it. So why are you trying to kill me?"
 20The crowd said, "You're crazy! Who's trying to kill you? You're demon-possessed."
 21-24Jesus said, "I did one miraculous thing a few months ago, and you're still standing around getting all upset, wondering what I'm up to. Moses prescribed circumcision—originally it came not from Moses but from his ancestors—and so you circumcise a man, dealing with one part of his body, even if it's the Sabbath. You do this in order to preserve one item in the Law of Moses. So why are you upset with me because I made a man's whole body well on the Sabbath? Don't be nitpickers; use your head—and heart!—to discern what is right, to test what is authentically right. (別成為吹毛求疵者;用你的頭腦與心靈!去辨別何為正確,去檢驗何為真正正確的。)"

沒有留言:

張貼留言